Sosyal Öğrenme (Social Learning) Neden Bu Kadar İlgi Çekici?

Çokta uzak olmayan bir zaman dilimine kadar, ilişkiler/bağlantılar teknolojik iletişimlerin dışında irade ile sağlanırdı. O zamanlarda Sosyal Öğrenme, bir insanın sınıf düzeninde doğrudan akranları ile beraber çalışarak veya telefon üzerinden gerçekleştirerek ne elde ettiğine dayanırdı. Şimdilerde o zaman dilimi çok geçmişte kalmış duruyor. Dünya artık parmaklarımızın ucunda. Sosyal medyanın hayatımıza girmesi sayesinde, insanlar dünyanın her yerinden erişilebilir hale geldi. Böylece dünya daha fazla birbirine bağlı ve küçük bir yer haline geldi. Kamp ateşi etrafında oturup bir ünlü hakkında muhabbet etmek yerine, artık Twitter a girip o ünlüye doğrudan yorumlarımızı yazabiliriz. Neden bu dünyayı eğitim, öğretim ve gelişim alanlarında kullanmayalım? Sosyal medya sadece bizimle film yıldızları arasındaki boşluğu kapatmak için değil; bütün dünyadaki potansiyel müşteriler, düşünce liderleri, iş adamları ile iletişim kurmak amacıyla da kullanılmalıdır. Eğitim/Öğrenim dünyasına pozitif anlamda etki etmesi için bireylerin, işlemlerin ve iş yerlerindeki eğitimin bu tutum çerçevesinde gelişmesi gerekmektedir.

Sosyal Öğrenme en iyi, başka insanlarla çalışırken onların fikirlerini, kavramlarını ve süreçlerini anlamak şeklinde tanımlanır. Sosyal Öğrenme en çok bir sınıf düzeninde projeler grup çalışması olarak belirlendiğinde kendini gösterir. Sosyal Öğrenmenin amacı insanları farklı özelliklerine ve yeteneklerine göre bir araya getirip süper güçlü bir yapı ortaya çıkarmaktır. Yerel kurumlar personel gelişimlerini ve öğrenimlerini kendi içlerinde kısıtlamayıp küresel dünyaya yaydı ve bu süreç sosyal medya sayesinde gittikçe arttı. Modern zamanda, insanlar bir şeyleri öğrenmek için öncelikle etrafındaki akranlarına başvurmuyor. Blog yazarları oturup kendi beyinlerine eziyet ederek insanlara etki etme adına bir şeyler söylüyorlar. Onlar berbat şeyler yazmak yerine, zor kavramları, yeni trendleri ve önemli meseleleri yazarak insanların anlayışlarını geliştirmeli ve bu yolla temsil edilen ürünleri aktarmalıdır.

Sosyal Öğrenme kendine has birçok faydasına rağmen, ne yazık ki klasik öğretim düzenlerinde yer almıyor.

Daha tutarlı kaynaklardan yeni materyaller

Sosyal Medyanın en ilgi çekici sağladığı değerlerden biri, Sosyal Öğrenme için doğrudan ilişki sağlamasıdır ve katılımcılar sonsuz ders kaynaklarından bir tık uzaklıktadır. Bu içeriğin hepsi mükemmel olmadığı halde, kümelenmiş(conglomerate) siteler insanları sıkıcı okuma metinlerinden kaçındırmak için RSS beslemelerini derecelendirerek düzenliyorlar. Aynı endüstriden insanları bir araya getirerek, tartışma ve gelişme ortamı sağlayan forum siteleri vardır. Onların bu deneyimleri gelecek jenerasyonlar için okuma, kavrama ve uygulama olarak arşivlenmekte. Google dan bakarsan, cevap ortaya çıkacaktır.

Bir görevin tamamlanması için birbirimizle nasıl iletişim kurmalıyız

Sosyal Medya ortamında Sosyal Öğrenme gerçekleştirebilmek için, karşılıklı konuşmak en önemli unsurdur. Sosyal Öğrenme, eğer sosyal ağlarınızda sadece birilerinin “... nasıl yapılır?” gönderilerini okursanız normal öğrenme gibi başlar. Sosyal Öğrenmenin en önemli bileşenlerinden biri bir çözüme veya sonuca ulaşmak için birlikte çalışmayı sağlamaktır. Douglas Adams dan bir alıntıya göre, belki hayatımın anlamı 42’dir fakat bu cevap hiçbir şey ifade etmez eğer o cevaba nasıl ulaşıldığını anlamıyorsanız. Öğrenme ortamlarınızdaki sosyal bileşenlerinizin bu düşünce tarzına bağlı kaldığından emin olun. Eğer ekibinizden biri size yaklaşıp, “Bizim daha yalın bir sürece ihtiyacımız var. Her yapmamızı istenen proje geldiğinde panikleyip, istenen ürünü ortaya çıkarmam 3 haftamı alıyor.” söylerse, büyük ihtimalle önceden o kişinin söylediği aynı süreçlerle başkaları da karşılaşmıştır.  Eğer iletişim kanalları açık olursa, arkadan gelenler öncekilerin karşılaştığı ve çözüm bulduğu bu süreçlerle daha kısa sürede çözüme ulaşırlar.

Bireylerin yeteneklerini birlikte ele almak

Sosyal Öğrenme, bir yetenekten diğerine kolayca bilgi çekmekte, hızlı bir şekilde yeteneklerin seçilip, onanmış yalın süreçler kurulmasında en iyi yöntemlerden birisidir. Örneğin, şirketinizdeki kıdemli bir mühendis herhangi bir diyagram olmadan sistemdeki belli bir bileşenin boyutlarına dair soruya kolaylıkla cevap verebilir. Aynı soru aynı pozisyondaki acemi bir çalışana sorulduğunda, daha uzun sürede, hesaplamalar ve dökümanlar doğrultusunda eninde sonunda aynı cevaba ulaşacaktır. Efektif Sosyal Öğrenmenin amacı bu boşluğu kapatmaktır. Projeyi tamamlamak için kıdemli ve acemi bu iki çalışanı bir araya getirerek çözüme gidilebilir.

Sonuç olarak, bir Sosyal Öğrenme programı tüm çalışmanın kalitesini artırmak için hâlihazırdaki öğrenme hedeflerini bir araya getirir. Sosyal Öğrenme, hem iyi uygulanmış bir takım çalışması, nasıl birlikte çalışılması gerektiğini ve bütün yeteneklerin kullanılmasını sağlar hem de uzun vadede çalışanları daha üretken bireyler olarak gelişmesini sağlar. Büyük resme bakacak olursak Sosyal Öğrenme metodu çok fazla değişmedi ancak Sosyal Medyanın işin içine girmesiyle bu metot daha da zenginleşti ve bunun sonucu olarak Sosyal Öğrenme programların işleyişi ve yapıları yeniden değerlendirildi. 

 

Kaynak: www.gyrus.com


Bizden Haberdar Olun!

Ürün ve hizmetlerinden haberdar olmak için kayıt olabilirsiniz.

E-posta adresiniz başarıyla kaydedildi!

İletişimEsentepe Mah. Büyükdere Cad. Müselles Sk. Onur İş Merkezi No:1/1 K:6 Şişli-İstanbul (212) 267 53 73 info@anzera.com.tr