Deneyim Tasarımının Öğrenilmesi: Eğitsel Tasarımdan Daha İyi bir İsim?

Geçen ay, Connie Malamed eğitsel tasarım sahası için yeni bir isim önerdi: Öğrenim Deneyimi Tasarımı veya LX Tasarımı. Bu, odağı “eğitim”den uzaklaştırır ve daha fazla öğrenime yaklaştırır. Eğitim veya materyaller üzerine odaklanma yerine, başlangıç noktamız öğrenciler ve onların tasarladığımız şeyi nasıl deneyimleyecekleri hakkında düşünmektir. Connie bunun öğrenim bilimi üzerine daha fazla odaklanmamıza ve ayrıca değerli deneyimler tasarlanması üzerinde düşünmemize yardımcı olacağını iddia ediyor.

Kendimizi Öğrenim Deneyimi Tasarımcısı şeklinde adlandırmak kurs yerine deneyimleri tasarladığımızı, olanak tanıdığımızı veya kolaylaştırdığımızı onaylıyor. Bu bize seçilen formata bakılmaksızın insanlara işlerini yapmak için ihtiyaç duydukları aletleri ve bilgileri sağlamamız için geniş bir yetki veriyor. Bu tamamen yeni bir fikir değil, 2007 yılında Eğitsel tasarımcı ne yapar ? başlıklı yazımı yazmıştım bu yayında bunu tanımım olarak kullanmıştım:

Eğitsel tasarımcı ne yapar?: Öğrenim deneyimleri tasarlamak ve geliştirmek

Burada “deneyimleri” kasden vurguluyorum, başkaları her zaman mesleğimizi bu şekilde tarif etmeyecek olmasa da dahi, eğitsel tasarımcıların yapabileceği (veya yapması gereken!) hayati şeylerden bir tanesinin öğrencilerin öğrenmekte oldukları şeyi aktif bir şekilde uygulama fırsatına sahip olmasının sağlanması olduğunu düşünüyorum.

Bu hala blogumdaki en popüler yayın, günde ortalama olarak 100 defa görüntüleniyor. Trafiğe bağlı olarak, eğitsel tasarımcı unvanı hakkında kafası karışan pek çok insan olduğu görülüyor. Derhal bir anlam iletmiyor. Öğrenim deneyimi tasarımının hala açıklama gerektireceğini düşünmeme rağmen daha fazla insanın “eğitsel” yerine “öğrenim” kelimesi ile daha çabuk olumlu ilişki kuracağından şüphe etmiyorum.

Değişim Zordur

Gerçeğe uygun olarak, bunun sahada bir bütün olarak değiştirilmesi imkansız değilse bile çok zor olacaktır. “Öğrenen Mimar” kelimesinin “Eğitsel Tasarımcı” kelimesine göre çok fazla avantajı vardır fakat tutmamıştır. Ve eğitsel tasarımı genel bir terim olarak kullansak dahi, bu sahadaki fiili unvanlar oldukça çeşitlidir. James Tyer 65’i aşkın Ö ve G (Öğrenim ve Gelişim) iş unvanı listesi derlemiştir. Bu liste eğitim ve diğer işleri içermesine rağmen, bunların çoğunluğu eğitsel tasarımcılar/LX tasarımcıları için de geçerliydi.

Bütün bir sektörün yeniden markalanmasının genel zorluğuna ek olarak (sanki bu yeterli değilmiş gibi) işimizde aslında ne yaptığımız konusunda oldukça farklı olma zorluğunu da ekledik. Eğitsel tasarım geniş bir yelpazedeki beceriler için bir şemsiye terim olarak kullanıldı. Yalnızca PowerPoint slaytlarda küçük düzeltmeler yapan kişiler, yazma becerisi olmayan ve hızlı gelişim araçlarında çok yetenekli olan kişiler ve kararlarına yön vermek için araştırmaya güvenen muhteşem tasarımcılar ve yazarlar ve her şeyden bir parça yapanların tamamı aynı kategoriye dolduruldu. Bu tamamen başka bir konu (ve belki de gelecekte bir yayın) fakat yeni bir unvan sadece gelişim üzerine odaklananlar yerine başından bitimine kadar tüm öğrenim deneyimi üzerinde çalışan insanları ayırt etmeye yardımcı olabilir. Sahanın bir unvanın her şeyi kapsayamayacağı kadar çeşitlenmiş olduğnu düşünüyorum, öyleyse LX Tasarım yegane çözüm olmayacaktır; e-öğrenim geliştiriciler, multimedya geliştiriciler veya diğer unvanlar hakkında da konuşmamız gerekli.

Sizin Düşünceleriniz?

Bu konu LinkedIn sitesinde müthiş tartışmalar üretti, bu nedenle burada daha fazla yorum olmasını ümit ediyorum. Bu unvan hakkında ne düşünüyorsunuz? Bunu kullanır mıydınız? Bunun yerine başka bir şey tavsiye eder miydiniz? Eğitsel tasarım ibaresini sürdürmemizin ve unvanı ıslah etmeyi denememizin daha iyi olduğunu mu düşünürsünüz?

Kaynak: Christy Tucker


Bizden Haberdar Olun!

Ürün ve hizmetlerinden haberdar olmak için kayıt olabilirsiniz.

E-posta adresiniz başarıyla kaydedildi!

İletişimEsentepe Mah. Büyükdere Cad. Müselles Sk. Onur İş Merkezi No:1/1 K:6 Şişli-İstanbul (212) 267 53 73 info@anzera.com.tr